על רקע המבוי הסתום בין המעצמות להסכם הגרעין: צה"ל מגביר את הכנותיו לתקיפה באיראן

בתרגיל הצבאי מדמים מלחמה כוללת בכל החזיתות • הערכות בישראל שהרפובליקה האיסלאמית יכולה לפרוץ לגרעין בתוך שבועות בודדים • ייצור המטרות בצה"ל גדל ב-400%, האתגר הנוכחי הוא פגיעה במטרות בזמן אמת

נלחמים בכל החזיתות. תרגיל "מרכבות האש", צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

על רקע המבוי הסתום בין איראן למעצמות, מגביר צה"ל את הכנותיו לתקיפה באיראן: במסגרת חודש המלחמה המתקיים בימים אלה, ומדמה מלחמה כוללת בכל החזיתות, צפוי צה"ל לקיים גם תרגיל תקיפה נרחבת של חיל האוויר הישראלי באיראן. המטס המיוחד צפוי להתקיים במהלך השבוע הרביעי של התרגיל, שיחול בין ה-29 במאי ל-2 ביוני.

לצה"ל יש כיום כמה תוכניות לתקיפה באיראן, אך גורמים בכירים מעריכים כי הצבא צריך שנה לפחות עד להשלמת ההכנות לתכנית הבסיסית ביותר, וזמן ארוך יותר כדי להשלים את ההכנות בתכנית המיטבית.

על פי המידע שבידי ישראל, פרוייקט הגרעין האיראני נמשך, אם כי בקצב מתון יחסית. ההערכות בישראל הן שאיראן יכולה לפרוץ לגרעין בתוך שבועות בודדים, כאשר כיום יש בידיה כבר חומר מועשר ברמה נמוכה לכשתי פצצות גרעין, ועוד חומר מועשר ברמה של 60% לפצצה אחת, כך אישר היום שר הביטחון בני גנץ בנאום נשא באוניברסיטת רייכמן.

גנץ מאשר לראשונה: "איראן שיגרה מל"טים לישראל - שיורטו בעיראק"

במציאות הבינלאומית הנוכחית, ישראל המדינה היחידה בעולם הפועלת למניעת התגרענותה של איראן. באשר למשא ומתן בין איראן לבין המעצמות בראשות ארה"ב, בצה"ל מעריכים כי הצדדים הגיעו למבוי סתום אמיתי, המושתת על עקרונות שקשה לכל אחד מהצדדים לסגת מהם. יחד עם זאת, המסרים שמקבלת ישראל מארה"ב היא רצון למצות את המשא ומתן בשלב זה.   

בצה"ל מצפים ליותר סנקציות שיילכו ויחריפו על איראן, או לפחות לאכיפת הסנקציות הקיימות, ליותר פעולות התקפיות אמריקניות, וליצירת אופציה צבאית אמריקנית אותנטית, שכמובן תיתן משנה תוקף גם לאופציה הצבאית שמכינה ישראל בשיא הרצינות, ושכאמור תתורגל בעוד כשבועיים.

"תיקי לגיטימציה" וסד"כ גדול של חיילים: צה"ל מדמה לחימה בכל החזיתות

ההכנות לתרגיל הצה"לי החלו כבר לפני כשנה וחצי, כאשר תרגיל "מרכבות האש" היה אמור להתקיים  במאי 2021. אלא שזמן קצר לאחר תחילת התרגיל פרץ מבצע "שומר החומות", ובצבא החליטו לבטלו. גם הפעם, נוכח המציאות הביטחונית המורכבת וגל הפיגועים בחודשיים האחרונים שקלו בצבא האם לקיים את התרגיל, אך החליטו בכל זאת לקיימו תוך ההתאמות הנדרשות למצב המבצעי המתוח.

התרגיל, שהחל בשבוע שעבר ויימשך כחודש שלם, מדמה מלחמה בכל הזירות והחזיתות. על פי התרחיש הדמיוני אך הבלתי מופרך, במהלך "תקיפה" ישראלית בסוריה נהרגים כמה אנשי חיזבאללה. כתוצאה מכך חיזבאללה מגיב, וישראל נכנסת לכמה ימי קרב בצפון, שמידרדרים בסופו של דבר למלחמה, שאליה מצטרפת כמובן גם עזה, גם הזירה הפלשתינית ביהודה ושומרון. לכך מצטרף גם איום ביטחון הפנים, שכזכור צף ביתר שאת ב"שומר החומות", וכמובן גם איראן ושלוחיה לא נעדרים מהתרחיש.

התרגיל כולל שני תרגילי אוגדה של אוגדת 162 ואוגדה 98 המדמות כניסה קרקעית עמוקה ללבנון. כוחות של עוצבת הצנחנים המובחרת יתבצע בקפריסין בשבוע האחרון של התרגיל בקפריסין, כדי לתרגל את הכוחות לפעולה בשטח לא מוכר המדמה את לבנון.

בתרגיל יגוייסו עשרות אלפי חיילי מילואים, ואת הדרג המדיני ישחקו קצינים במילואים, כאשר את ראש הממשלה ישחק אלוף (במיל') יעקוב עמידרור. הקבינט המדיני ביטחוני ביקר השבוע בתרגיל, ובהמשך צפוי ביקור נוסף, שבו יקבלו דילמה שיצטרכו להכריע בה.

עיקר התרגיל יתקיים בצפון, כולל באזור וואדי ערה ואום אל פחם. נכון לעת הזו, בצבא לא מתכוונים לשנות את מתווה התרגיל למרות התנגדות ראשי הרשויות הערביות. במהלך התרגיל תקבל זירת ביטחון הפנים תשומת לב מיוחדת לאור לקחי "שומר החומות", ויתורגלו הפרות סדר חמורות פי שתיים מאלו שהיו לפני שנה. לצורך זאת יתרגל צה"ל יחידות שהוקמו לטובת ההתמודדות עם הבעיה ולשם פתיחת צירי תנועה על-מנת שתנועת הכוחות בתוך המדינה לא תיפגע. בצה"ל מבהירים שבמלחמה הבאה לא ישלחו חיילים להשלטת סדר בערים מעורבות כמו לוד ורמלה אלא יופעלו כוחות לפתיחת צירים באופן שישרת את מאמץ ההגעה לחזית.

התרגיל מדמה שיגור אלפים רבים של טילים ורקטות לעבר ישראל. האתגר של צה"ל הוא לפגוע באויב הנעלם שיורה ולאחר מכן מתחבא. בצה"ל מבהירים כי מאז הקמתה של מנהלת המטרות המטכ"לית גדל ייצור המטרות בצה"לי בכ-400%, כאשר בלבנון ישנן לא מעט מטרות המוגדרות 'איכותיות', לרבות מטרות תשתית כמו רשת החשמל, שיהוו יעד לתקיפה במקרה של עימות עם חיזבאללה. גם בעזה יש כיום לצה"ל יותר מטרות משהיו לפני שנה, ערב "שומר החומות". האתגר הגדול של הצבא נותר אתגר ה"ציד", קרי, פגיעה במטרות זמן אמת, ואת הנושא הזה מתכוונים בצבא לקדם.

תיקי לגיטימציה כהפקת לקחים. פיצוץ בניין התקשורת ב"שומר חומות", צילום: אי.פי

כלקח מ"שומר חומות" הוכנו בצה"ל "תיקי לגיטימציה" למטרות רגישות, כדי שלא לחזור על תקרית מגדל אל-ג'לאא שהופצץ במהלך "שומר החומות" יחד עם משרדי תקשורת של איי-פי ואל-ג'זירה, עובדה שפגעה בלגיטימציה הבינלאומית של ישראל.

במקביל לתרגיל, ממשיך צה"ל בכוננות המוגברת במבצע "שובר גלים" נוכח גל הטרור ששטף את ישראל בחודשיים האחרונים. חרף הפגיעה הקשה באימוני החיילים ובהכשרתם, בצבא נערכים לאפשרות של המשך שמירת סד"כ גדול של חיילים לאורך קו התפר לתקופה ארוכה. בצה"ל ממשיכים לדבוק בגרסה שלפיה מחמאס וסינוואר אינם עומדים מאחורי הפיגועים, וסבורים כי הגל אינו מוכוון על-ידי ארגוני הטרור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר